samozaposljavanje

Potpora za samozapošljavanje – vodič za 2024. godinu

Poticaji, odnosno potpora za samozapošljavanje u prijašnjim godinama donijela je našim klijentima veliki vjetar u leđa s kojima su započeli svoje poslovanje i krenuli stvarati svoju poduzetničku priču, svoj vlastiti posao.

Što nam sve donose novi poticaji za samozapošljavanje te kako se prijaviti, saznajte u nastavku.

Potpora za samozapošljavanje 2024. godine može se ostvariti u iznosu do 20.000,00 EUR. Osobno sam prošao proces samozapošljavanja 2019. godine, kada se sva dokumentacija predavala papirnato i otvorio obrt za savjetovanje i usluge JurosIdea, te tijekom 2021., 2022. i 2023. godine svojim savjetovanjem, izradom poslovnog plana ili drugim oblikom pomoći dao svoj doprinos za otvaranje 250 novih obrta i tvrtki na području Hrvatske. Od 2021. je godine proces digitaliziran, te se zahtjev predaje putem aplikacije na mjere.hr.

Proces prijave potpora traje od 01.01.2024. do 30.09.2024. ili do utroška sredstava.

I ove je godine samozapošljavanje podijeljeno na “standardno” i na “zeleno i digitalno”. Što to konkretno znači?

Prema standardnim uvjetima, može se ostvariti maksimalna potpora od 7.000,00 EUR do 15.000,00 EUR. Prihvatljive i neprihvatljive djelatnosti te visinu potpore za pojedini NKD možete vidjeti ovdje.

Prema uvjetima “zeleno i digitalno”, može se ostvariti potpora od 10.000,00 EUR do 20.000,00 EUR. No, uvjet je da se stvaraju digitalna ili zelena radna mjesta. Uvjete za prijavu za zelene djelatnosti (NKD te proizvodi i usluge koje spadaju u ovu kategoriju) možete pročitati ovdje. Zelena radna mjesta su radna mjesta u gospodarskim subjektima koji proizvode zelene proizvode i/ili pružaju zelene usluge odnosno koji se bave okolišno održivom djelatnošću.

Digitalna radna mjesta su radna mjesta i poslovi za čije obavljanje osoba mora posjedovati visoko specijalizirane, napredne IKT vještine, odnosno posjedovati znanja u sljedećim područjima. programiranje, razvoj aplikacija, digitalna poslovna analiza, digitalni marketing i kreiranja sadržaja, digitalni dizajn i vizualizacija podataka, upravljanje digitalnim proizvodima, podatkovna znanost, dizajn korisničkog iskustva, robotika, razvoj algoritama i/ili proizvoda koji koriste umjetnu inteligenciju/strojno učenje, rješenja za internet stvari (senzori, pametni kućanski uređaji) i dr.

Iznosi potpora po djelatnostima

  1. Skupina – do 15.000,00 EUR za standardno samozapošljavanje ili do 20.000,00 EUR za zeleno/digitalno samozapošljavanje

Za djelatnosti prema NKD-u:

(C) prerađivačka industrija (odjeljci 25 – 33)

(F) građevinarstvo (odjeljci: 41- 43)

2. Skupina – do 10.000,00 EUR za standardno samozapošljavanje ili do 15.000,00 EUR za zeleno/digitalno samozapošljavanje

Za djelatnosti prema NKD-u:

(C) prerađivačka industrija (odjeljci 10 – 24)

(J) Informacije i komunikacije

3. Skupina – do 7.000,00 EUR standardno samozapošljavanje ili do 10.000,00 EUR za zeleno/digitalno samozapošljavanje

Za djelatnosti prema NKD-u:

(D) opskrba električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija (odjeljak 35) – (E) opskrba vodom; uklanjanje otpadnih voda i gospodarenje otpadom te djelatnosti sanacije okoliša (odjeljci 36-39) – (G) Trgovina na veliko i na malo; popravak motornih vozila i motocikala (svi odjeljci osim 47.99) – (H) Prijevoz i skladištenje – (I) Djelatnosti pružanja smještaja i pripreme i usluživanja hrane (samo odjeljak 56) – (M) Stručne, znanstvene i tehničke djelatnosti (svi odjeljci osim: 69.1) – (Q) Djelatnosti zdravstvene zaštite i socijalne skrbi – (N) Administrativne i pomoćne uslužne djelatnosti (svi odjeljci osim: 77, 78 i 79) – (P) Obrazovanje – (R) Umjetnost, zabava i rekreacija (svi odjeljci osim 93.19) – (S) Ostale uslužne djelatnosti (svi odjeljci osim 94).

Tko se može prijaviti za poticaje za samozapošljavanje u 2024. godini?

Nezaposlene osobe prijavljene u evidenciju Zavoda. Potrebno je biti prijavljen na burzu rada jedan dan i ostvarujete pravo na prijavu poticaja.

S druge strane, postoje određena ograničenja i slučajevi kada ne možete ostvariti pravo na poticaje:

  • Podnositelji zahtjeva čiji su privatni računi blokirani, odnosno koji u očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju registrirane neizvršene osnove za plaćanje, te imaju pokrenut jednostavni postupak stečaja potrošača.
  • Podnositelji zahtjeva koji su bili u statusu nositelja samoopskrbnog poljoprivrednog gospodarstva ili obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva odnosno član obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva, vlasnik obrta, vlasnik/osnivač trgovačkog društva, osnivač/vlasnik/nositelj/direktor/ravnatelj ili druga odgovorna osoba u obavljanju druge samostalne profesionalne djelatnosti, članovi zadruga, obavljali domaću radinost ili sporedno zanimanje prema posebnom propisu unazad 24 mjeseca od dana podnošenja zahtjeva.
  • Podnositelji zahtjeva kojima je prethodni radni odnos prestao osobno uvjetovanim otkazom, u istoj ili sličnoj djelatnosti za koju traže potporu, ukoliko u međuvremenu nisu postali dugotrajno nezaposlene osobe ili radno neaktivne dulje od 12 mjeseci. Pod dugotrajnom nezaposlenošću smatra se da je osoba prijavljena u evidenciju nezaposlenih osoba i ostalih tražitelja zaposlenja Zavoda dulje od 12 mjeseci.
  • Podnositelji zahtjeva koji su već jednom koristili potporu za samozapošljavanje bez obzira na godinu dodjele potpore.
  • Podnositelji zahtjeva koji od člana obitelji namjeravaju preuzeti poslovanje postojećeg poslovnog subjekta tako što će ga unijeti kao ulog u novi poslovni subjekt.

Dobrom idejom do uspješnog biznisa.

Poticaji za samozapošljavanje 2024. – korak po korak

U nastavku slijede upute za prijavu, step-by-step.

Korak 1 – Prijava na radionicu za samozapošljavanje

Ovaj korak možete odraditi bez obzira jeste li još uvijek u radnom odnosu ili niste. Nije potrebno biti nezaposlen i prijavljen na burzu kako bi se mogla odslušati radionica. Prijaviti se možete na radionicu u bilo kojem područnom ured HZZ-a, budući da se radionice održavaju online, putem alata Microsoft Team. Radionicu je potrebno odslušati kako bi se ostvarilo 5 bodova, a vrijedi za cijelu 2024. godinu.

Pojavila se informacija da će radionica iz 2023. godine vrijediti i za 2024. kako ne biste morali ponovno slušati istu, ako ste je već odslušali, no konkretnu informaciju ćemo objaviti po službenom saznanju od strane HZZ-a.

Važno – sačuvati e-mail prijave na radionicu, sa datumom i mjestom održavanje/slušanja, kako bi se kasnije, ako dođe do situacije da se ne ostvare bodovi, moglo dokazati da je radionica odslušana.

Na online radionicu možete se prijaviti ovdje.

Radionica je neobavezna, ali donosi 5 bodova kod ocjene zahtjeva i upravo ti bodovi mogu biti presudni. Iz tog razloga, svim klijentima i čitateljima preporučujem da radionicu odslušaju, i to prije predaje zahtjeva.

Korak 2 – Izrada poslovnog plana

Pod pretpostavkom da ste se prijavili na burzu rada, možete krenuti s ovim korakom. Obrazac poslovnog plana nalazi se na aplikaciji za predaju zahtjeva, a mi izrađujemo poslovni plan u Wordu te ga uvijek imate na računalu, za provjeru, čitanje i slično. Poslovnim planom potrebno je uvjeriti ocjenjivače iz HZZ-a da ste upravo Vi sposobni otvoriti tvrtku i ostvariti poticaj. Tu se opisuje se dosadašnje radno iskustvo, obrazovanje, edukacije, hobiji. Također, potrebno je uvjeriti da Vaša ideja zaslužuje dobiti vjetar u leđa. Tu se opisuje se sada ideja – proizvod ili usluga, potencijalni klijenti i kupci, održivost, konkurencija, radi procjena prihoda i troškova.

Za izradu poslovnog plana za mjeru potpora za samozapošljavanje i savjetovanje za proces samozapošljavanja možete nas kontaktirati putem obrasca.

Korak 3 – Izrada troškovnika

Kroz zahtjev, u aplikaciji je potrebno popuniti i troškovnik. U troškovnik se unose troškovi potrebni za pokretanje Vašeg poslovanja, a podrazumijevaju dvije kategorije:

  • Fiksni iznos
  • Varijabilni iznos

Fiksni iznos potpora za samozapošljavanje

Unaprijed određen za inicijalne troškove registracije poslovnog subjekta, troškove rada jedne zaposlene osobe na puno radno vrijeme te uobičajene tekuće troškove za prvih nekoliko mjeseci poslovanja (trošak knjigovodstva, zakup poslovnog prostora, obvezne članarine, administrativni troškovi i troškovi sitnog inventara, troškovi izrade mrežne stranice i oglašavanja i slično). Osim navedenih, može se iskoristiti i za financiranje ostalih nenavedenih troškova.

Fiksni iznos potpore dodjeljuje se u visini od 5.000,00 EUR, bez obzira na oblik poslovnog subjekta, bez potrebe pravdanja navedenih iznosa u troškovniku (nije potrebno prilagati ponude/predračune za ove troškove te ih kasnije nije potrebno obrazložiti kroz izvješća koja se šalju HZZ-u) koji je sastavni dio poslovnog plana.

Varijabilni iznosi potpora za samozapošljavanje

Razlikuju se ovisno o registriranoj djelatnosti za koju se dodjeljuje potpora, a prihvatljivi troškovi mogu se razvrstati u 4 kategorije:

  • Kupnja nove opreme neophodne za obavljanje djelatnosti te koja traje, odnosno se koristi u vremenu dužem od jedne godine (npr. strojevi, tehnika, alati, informatička oprema i dr.)
  • Kupnja ili zakup licenciranih IT programa
  • Kupnja novih prijevoznih sredstava (neophodnih za obavljanje djelatnosti) – Uredba Europske komisije br. 1407/2013 isključuje potporu za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji obavljaju cestovni prijevoz tereta za najamninu ili naknadu. U skladu s time, potporu je moguće odobriti za djelatnost cestovnog prijevoza robe, ali ne i za kupnju teretnih motornih vozila.
  • Kupnja franšiza

Trošak PDV-a iskazan na računima kao i ostale vrste troškova koje se ne nalaze na popisu prihvatljivih troškova nisu prihvatljive za financiranje kroz varijabilni iznos potpore.

Navedeni prihvatljivi troškovi moraju:

  • biti nužni za izvođenje aktivnosti navedenih u poslovnom planu
  • odgovarati realnim tržišnim cijenama
  • biti evidentirani na računu poslovnih subjekta u poreznoj ili računovodstvenoj dokumentaciji, s originalima dokumenata kojima se dokazuju navedeni troškovi

Za varijabilne troškove potrebno je kroz zahtjev učitati ponude ili predračune, kao dokaz istraživanja tržišta. Kasnije se, tijekom pravdanja sredstava kroz izvješća, HZZ-u šalju računi i ostala dokumentacija kako biste dokazali da ste te varijabilne stavke nabavili.

Korak 4 – Predaja zahtjeva

Zahtjev se predaje putem online aplikacije eMjere, gornji desni ugao – “MOJI ZAHTJEVI”. Preduvjet za podnošenje zahtjeva je prijava putem NIAS sustava e-građani. Ako niste korisnik sustava eGrađani, ovdje možete vidjeti kako to napraviti.

U aplikaciji se osim tehničkih podataka (ime, prezime, adresa, obrazovanje), poslovnog plana i troškovnika, učitavaju i prilozi. Prilozi podrazumijevaju:

  • Potvrdu o blokadi računa i novčanih sredstava ovršenika na osobno ime podnositelja zahtjeva, ne starija od 7 dana (potvrdu izdaje FINA na zahtjev osobe i bez naplate)
  • Ponude i predračuni za varijabilne stavke troškovnika
  • Izjava o nepodmirenim obvezama (nalazi se u sustavu i ispunjava se prilikom ispunjavanja cijelog zahtjeva)
  • Ostali prilozi (dokazi o formalnom i neformalnom radnom iskustvu, obrazovanju, edukacijama, asortiman dosadašnjih radova, predugovori i pisma namjere sa potencijalnim klijentima za buduću poslovnu suradnju)

Korak 5 – Ocjenjivanje zahtjeva

Prijašnjih godina nadležnost su imali područni uredi iz područja na kojem planirate registrirati poslovni subjekt, a od 2022. godine vaš zahtjev može preuzeti bilo koji područni ured u HR i ocijeniti ga. Kriterij za prolaznu ocjenu je 65/100 bodova. Same stavke direktno vezane uz poslovni plan donose 45 bodova (popunjenost, procjena prihoda i troškova, održivost i konkurentnost, inovativnost), što znači da Vi sami morate zadovoljiti određene uvjete i skupiti bodove za dobivanje potpore.

Radno iskustvo u djelatnosti za koju predajete zahtjev – 0, 5, 10 ili 15 bodova

Radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova (0 bodova za nikakvo radno iskustvo, 5 bodova za bilo kakvo radno iskustvo ili radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se želi samozaposliti do 1 godine, 10 bodova za radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se želi samozaposliti dulje od 1 godine, ali kraće od 3 godine, 15 bodova za više od 3 godine formalnog iskustva u djelatnosti za koju se traži potpora).

Obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti za koju predajete zahtjev – 0, 5, 10 ili 15 bodova

Obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova (0 bodova za nikakvo obrazovanje ili dodatne edukacije, 5 bodova za obrazovanje ili dodatne edukacije koje nisu povezane sa djelatnošću, 10 bodova za obrazovanje ili edukacije djelomično povezane s djelatnošću za koju se traži potpora, 15 bodova za obrazovanje ili dodatne edukacije koje su usko povezane s djelatnošću za koju se traži potpora).

Prvo poduzetničko iskustvo – 0 ili 5 bodova

Prvo poduzetničko iskustvo – najviše 5 bodova (5 bodova ako do sada niste imali otvoren vlastiti obrt ili tvrtku)

Pripremne radionice HZZ-a – 0 ili 5 bodova

Pripremne radionice/savjetovanja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – najviše 5 bodova

Indeks razvijenosti JLS – 0 ili 10 bodova

Indeks razvijenosti jedinice lokalne samouprave u kojoj se poslovni subjekt osniva – najviše 10 bodova (10 bodova za I, II, III i IV skupinu razvijenosti JLS, 0 bodova za V, VI, VII i VIII skupinu, provjera ovdje)

Popunjenost poslovnog plana – 0, 5, 10 ili 15 bodova

Popunjenost poslovnog plana sa priloženim ponudama/predračunima uz troškovnik – najviše 15 bodova (0 bodova za plan popunjen s nužnim stavkama bez dodatnih obrazloženja, ponuda i pisama namjere, 5 bodova za poslovni plan popunjen s nužnim stavkama i dostavljenim ponudama i pismima namjere ili u potpunosti popunjen plan bez ponuda i pisama namjera, 10 bodova za poslovni plan koji je u cijelosti popunjen, dostavljene ponude i pisma namjere, 15 bodova za poslovni plan koji je u cijelosti popunjen, poduzetnička ideja razumljivo i detaljno razrađena, dostavljene ponude i pisma namjere/predugovori za poslovnu suradnju).

Procjena prihoda i troškova – 0, 5, 10 ili 15 bodova

Procjena prihoda i troškova- najviše 15 bodova (0 bodova za nepotpuno ispunjene prihode i rashode, 5 bodova za nerealno procijenjene prihode i rashode, 10 bodova za djelomično realno procijenjene prihode i rashode, 15 bodova za realno procijenjene prihode i rashode)

Dodatne prednosti i nedostaci poslovnog plana – održivost i konkurentnost – 0, 5 ili 10 bodova

Dodatne prednosti i nedostatci poslovnog plana (održivost i konkurentnost) – najviše 10 bodova (0 bodova za djelomično održivu i konkurentnu ideju, 5 bodova za održivu i konkurentnu ideju, 10 bodova za iznimno održivu i konkurentnu ideju)

Inovativnost projekta – 0 ili 5 bodova

Inovativnost projekta – najviše 5 bodova (Inovativnost pretpostavlja novu vrstu djelatnosti koja nije dovoljno zastupljena na nekom području ili obavljanje već postojećih djelatnosti na nov način)

Nedostajuće (deficitarne djelatnosti) – 0 ili 5 bodova

Ulaganje u nedostajuće djelatnosti – najviše 5 bodova (dobiva se za određene djelatnosti u prerađivačkoj industriji i građevinarskim djelatnostima)

Nakon što dobijete obavijest da je zahtjev odobren, dobit ćete i informativni letak gdje vam pišu sljedeći koraci. U slučaju dobivanja negativne ocjene, dobiva se razrada bodova i kreće se u proces izrade prigovora.

Korak 6 – Obveze nakon ostvarenja mjere potpora za samozapošljavanje

Novac se dobiva jednokratno, u roku 30 dana od dana potpisa ugovora, a po dostavi instrumenata osiguranja naplate (bjanko zadužnica).

Ugovor potpisujete tek nakon što otvorite svoj poslovni subjekt, za što dobivate rok 30 do 45 dana od pozitivne ocjene zahtjeva!

  • 24 mjeseca održati poslovanje i zaposlenost u poslovnom subjektu kojem je dodijeljena potpora
  • Namjenski utrošiti varijabilni iznos potpore tijekom prvog 12-mjesečnog ugovornog razdoblja sukladno odobrenom troškovniku 
  • Potrebno je ostvariti ukupni promet od obavljanja registriranih djelatnosti u razdoblju od 24 mjeseca od prijave u HZMO u iznosu od najmanje 50% dodijeljenog iznosa potpore

Ostale obaveze možete vidjeti ovdje pod sekcijom Obveze korisnika.

Provedbeni dokument za mjeru potpora za samozapošljavanje nalazi se ovdje.

Upoznaj JurosIdea

Poticaji za samozapošljavanje pomogli su i meni te dali veliki vjetar u leđa. Moj obrt za savjetovanje i usluge bavi se:

  • Izradom poslovnih planova (samozapošljavanje, proširenje i modernizaciju poslovanja, za zajmove HAMAG BICRO-a i HBOR-a)
  • Izradom EU projekata (Program ruralnog razvoja, NPOO)
  • Komercijalnim outsourcingom
  • Poslovnim savjetovanjem

Korisne objave vezane uz poslovanje i natječaje možete pratiti na Facebook stranici i putem objava na Internet stranici.

Za sva pitanja vezana uz naše usluge dostupni smo putem kontakt obrasca.

Podijeli s prijateljina