Poticaji za samozapošljavanje u 2021. godini donijeli su našim klijentima veliki vjetar u leđa s kojima su započeli svoje poslovanje i krenuli stvarati svoju poduzetničku priču, svoj vlastiti posao.
Što nam sve donose poticaji za samozapošljavanje te kako se prijaviti, saznajte u nastavku.
Poticaji za samozapošljavanje 2022. godine mogu se ostvariti u iznosu do 150.000,00 kn, a sa kombinacijom mjere “Biram Hrvatsku” i do 200.000,00 kn. Osobno sam prošao proces samozapošljavanja 2019. godine, kada se sva dokumentacija predavala papirnato i otvorio obrt za savjetovanje i usluge JurosIdea, te tijekom 2021. godine svojim savjetovanjem, izradom poslovnog plana ili drugim oblikom pomoći dao svoj doprinos za otvaranje 60 novih obrta i tvrtki na području Hrvatske. Od prošle je godine proces digitaliziran, te se zahtjev predaje putem aplikacije na mjere.hr.
Proces prijave potpora traje od 01.01.2022. do 31.10.2022.
Ove je godine samozapošljavanje podijeljeno na “standardno” i na “zeleno i digitalno”. Što to konkretno znači?
Prema standardnim uvjetima, sličnima onim iz 2021. godine, može se ostvariti maksimalna potpora od 80.000,00 kn do 120.000,00 kn. Prihvatljive i neprihvatljive djelatnosti te visinu potpore za pojedini NKD možete vidjeti ovdje.
Prema uvjetima “zeleno i digitalno”, može se ostvariti potpora od 110.000,00 kn do 150.000,00 kn. No, uvjet je da se stvaraju digitalna ili zelena radna mjesta. Uvjete za prijavu za zelene djelatnosti (NKD te proizvodi i usluge koje spadaju u ovu kategoriju) možete pročitati ovdje. Zelena radna mjesta su radna mjesta u gospodarskim subjektima koji proizvode zelene proizvode i/ili pružaju zelene usluge odnosno koji se bave okolišno održivom djelatnošću.
Digitalna radna mjesta su radna mjesta i poslovi za čije obavljanje osoba mora posjedovati visoko specijalizirane, napredne IKT vještine, odnosno posjedovati znanja u sljedećim područjima. programiranje, razvoj aplikacija, digitalna poslovna analiza, digitalni marketing i kreiranja sadržaja, digitalni dizajn i vizualizacija podataka, upravljanje digitalnim proizvodima, podatkovna znanost, dizajn korisničkog iskustva, robotika, razvoj algoritama i/ili proizvoda koji koriste umjetnu inteligenciju/strojno učenje, rješenja za internet stvari (senzori, pametni kućanski uređaji) i dr.
Tko se može prijaviti za poticaje za samozapošljavanje u 2022. godini?
Nezaposlene osobe prijavljene u evidenciju Zavoda. Potrebno je biti prijavljen na burzu rada jedan dan i ostvarujete pravo na prijavu poticaja.
S druge strane, postoje određena ograničenja i slučajevi kada ne možete ostvariti pravo na poticaje:
- Osobe koje imaju ovrhu po privatnim računima, a otvaraju obrt, samostalnu djelatnost ili slobodnu profesiju
- Osobe koje su već jednom koristile potporu za samozapošljavanje bez obzira na godinu dodjele potpore
- Osobe koje su bile zaposlene u poslovnom subjektu koji žele preuzeti uz potporu, unatrag 12 mjeseci od podnošenja zahtjeva
- Osobe kojima je prethodni radni odnos završio osobno uvjetovanim otkazom (ako radnik nije u mogućnosti uredno izvršavati obveze iz radnog odnosa zbog određenih trajnih osobina ili sposobnosti. Radi se otkazu bez krivnje radnika, dakle samo na temelju objektivne činjenice da on zbog trajnih osobina ili sposobnosti ne može uredno izvršavati svoje obveze) u istoj ili sličnoj djelatnosti za koju namjeravaju tražiti potporu osim ako su nezaposlene više od 12 mjeseci
- Osobe koje od člana obitelji namjeravaju preuzeti poslovni subjekt ili postojeće poslovanje kroz novi poslovni subjekt
- Osobe čiji je prethodni poslovni subjekt zatvoren ili su prestali biti vlasnici istog unazad 12 mjeseci od datuma podnošenja zahtjeva, osobe koje su obavljale samostalnu djelatnost te članovi zadruga
Poticaji za samozapošljavanje 2022. – korak po korak
U nastavku slijede upute za prijavu, step-by-step.
Korak 1 – Prijava na radionicu za samozapošljavanje
Ovaj korak možete odraditi bez obzira jeste li još uvijek u radnom odnosu ili niste. Nije potrebno biti nezaposlen i prijavljen na burzu kako bi se mogla odslušati radionica. Prijaviti se možete na radionicu u bilo kojem područnom ured HZZ-a, budući da se radionice održavaju online, putem alata Microsoft Team. Radionicu je potrebno odslušati kako bi se ostvarilo 10 bodova, a vrijedi za cijelu 2022. godinu.
Važno – sačuvati e-mail prijave na radionicu, sa datumom i mjestom održavanje/slušanja, kako bi se kasnije, ako dođe do situacije da se ne ostvare bodovi, moglo dokazati da je radionica odslušana.
Na online radionicu možete se prijaviti ovdje.
Radionica je neobavezna, ali donosi 10 bodova kod ocjene zahtjeva i upravo ti bodovi mogu biti presudni. Iz tog razloga, svim klijentima i čitateljima preporučujem da radionicu odslušaju, i to prije predaje zahtjeva.
Korak 2 – Izrada poslovnog plana
Pod pretpostavkom da ste se prijavili na burzu rada, možete krenuti s ovim korakom. Obrazac poslovnog plana nalazi se na aplikaciji za predaju zahtjeva, a mi izrađujemo poslovni plan u Wordu te ga uvijek imate na računalu, za provjeru, čitanje i slično. Poslovnim planom potrebno je uvjeriti ocjenjivače iz HZZ-a da ste upravo Vi sposobni otvoriti tvrtku i ostvariti poticaj. Tu se opisuje se dosadašnje radno iskustvo, obrazovanje, edukacije, hobiji. Također, potrebno je uvjeriti da Vaša ideja zaslužuje dobiti vjetar u leđa. Tu se opisuje se sada ideja – proizvod ili usluga, potencijalni klijenti i kupci, održivost, konkurencija, radi procjena prihoda i troškova.
Za izradu poslovnog plana i savjetovanje za proces samozapošljavanja možete nas kontaktirati putem obrasca.
Korak 3 – Izrada troškovnika
Kroz zahtjev, u aplikaciji je potrebno popuniti i troškovnik. U troškovnik se unose troškovi potrebni za pokretanje Vašeg poslovanja, a podrazumijevaju dvije kategorije:
- Fiksni iznos
- Varijabilni iznos
Fiksni iznos potpore
Unaprijed određen za inicijalne troškove registracije poslovnog subjekta, troškove rada jedne zaposlene osobe na puno radno vrijeme te uobičajene tekuće troškove za prvih nekoliko mjeseci poslovanja (trošak knjigovodstva, zakup poslovnog prostora, obvezne članarine, administrativni troškovi i troškovi sitnog inventara, troškovi izrade mrežne stranice i oglašavanja i slično). Osim navedenih, može se iskoristiti i za financiranje ostalih nenavedenih troškova.
Fiksni iznos potpore dodjeljuje se u visini od 40.000 kn za registraciju obrta s paušalnim oporezivanjem, te u visini od 55.000 kn za registraciju ostalih organizacijskih oblika poslovnih subjekata (dohodovni obrt, trgovačko društvo, samostalna djelatnost i ustanova), bez potrebe pravdanja navedenih iznosa u troškovniku (nije potrebno prilagati ponude/predračune za ove troškove te ih kasnije nije potrebno obrazložiti kroz izvješća koja se šalju HZZ-u) koji je sastavni dio poslovnog plana.
Varijabilni iznosi potpore
Razlikuju se ovisno o registriranoj djelatnosti za koju se dodjeljuje potpora, a prihvatljivi troškovi mogu se razvrstati u 5 kategorija:
- Kupnja nove opreme neophodne za obavljanje djelatnosti te koja traje, odnosno se koristi u vremenu dužem od jedne godine (npr. strojevi, tehnika, alati, informatička oprema i dr.)
- Kupnja ili zakup licenciranih IT programa
- Kupnja novih prijevoznih sredstava (neophodnih za obavljanje djelatnosti) – Uredba Europske komisije br. 1407/2013 isključuje potporu za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji obavljaju cestovni prijevoz tereta za najamninu ili naknadu. U skladu s time, potporu je moguće odobriti za djelatnost cestovnog prijevoza robe, ali ne i za kupnju teretnih motornih vozila.
- Kupnja sirovine i potrošnog materijala potrebnih za obavljanje djelatnosti do 30% varijabilnog iznosa potpore (samo: C prerađivačka industrija)
- Kupnja franšiza
Prihvatljiv trošak je i PDV iskazan na računima, a za koji se ne može tražiti povrat prema propisima o PDV-u – ako otvarate poslovni subjekt koji neće ući u sustav PDV-a, npr. obrt s paušalnim oporezivanjem, tada Vam poticaju podrazumijevaju iznos SA PDV-om.
Navedeni prihvatljivi troškovi moraju:
- biti nužni za izvođenje aktivnosti navedenih u poslovnom planu
- odgovarati realnim tržišnim cijenama
- biti evidentirani na računu poslovnih subjekta u poreznoj ili računovodstvenoj dokumentaciji, s originalima dokumenata kojima se dokazuju navedeni troškovi
Za varijabilne troškove potrebno je kroz zahtjev učitati ponude ili predračune, kao dokaz istraživanja tržišta. Kasnije se, tijekom pravdanja sredstava kroz izvješća, HZZ-u šalju računi i ostala dokumentacija kako biste dokazali da ste te varijabilne stavke nabavili.
Korak 4 – Predaja zahtjeva
Zahtjev se predaje putem online aplikacije eMjere, gornji desni ugao – “MOJI ZAHTJEVI”. Preduvjet za podnošenje zahtjeva je prijava putem NIAS sustava e-građani. Ako niste korisnik sustava eGrađani, ovdje možete vidjeti kako to napraviti.
U aplikaciji se osim tehničkih podataka (ime, prezime, adresa, obrazovanje), poslovnog plana i troškovnika, učitavaju i prilozi. Prilozi podrazumijevaju:
- Potvrdu o blokadi računa i novčanih sredstava ovršenika na osobno ime podnositelja zahtjeva, ne starija od 7 dana (potvrdu izdaje FINA na zahtjev osobe i bez naplate)
- Ponude i predračuni za varijabilne stavke troškovnika
- Ostali prilozi (dokazi o formalnom i neformalnom radnom iskustvu, obrazovanju, edukacijama, asortiman dosadašnjih radova, predugovori i pisma namjere sa potencijalnim klijentima za buduću poslovnu suradnju)
Korak 5 – Ocjenjivanje zahtjeva
Prijašnjih godina nadležnost su imali područni uredi, a od 2022. godine oformila se centralna skupina za ocjenjivanje te će uvjeti i ocjenjivanje biti ujednačeno. Kriterij za prolaznu ocjenu je 65/100 bodova. Same stavke direktno vezane uz poslovni plan donose 45 bodova (popunjenost, procjena prihoda i troškova, održivost i konkurentnost, inovativnost), što znači da Vi kao persona morate zadovoljiti određene uvjete i skupiti bodove za dobivanje potpore.
Radno iskustvo u djelatnosti za koju predajete zahtjev – 0, 5, 10 ili 15 bodova
Radno iskustvo u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 15 bodova (5 bodova za bilo kakvo formalno radno iskustvo, 10 bodova za manje od 2 godine iskustva u djelatnosti za koju se traži potpora, 15 bodova za više od 2 godine formalnog iskustva u djelatnosti za koju se traži potpora)
Obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti za koju predajete zahtjev – 0, 5 ili 10 bodova
Obrazovanje ili dodatne edukacije u djelatnosti u kojoj se osoba želi samozaposliti – najviše 10 bodova (5 bodova za obrazovanje ili edukacije, ali ne usko srodne s djelatnošću iz zahtjeva, 10 bodova za obrazovanje ili edukacije povezane s djelatnošću za koju se traži potpora)
Prvo poduzetničko iskustvo – 0 ili 5 bodova
Prvo poduzetničko iskustvo – najviše 5 bodova (5 bodova ako do sada niste imali otvoren vlastiti obrt ili tvrtku)
Pripremne radionice HZZ-a – 0 ili 10 bodova
Pripremne radionice/savjetovanja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – najviše 10 bodova
Indeks razvijenosti JLS – 0, 5 ili 10 bodova
Indeks razvijenosti jedinice lokalne samouprave u kojoj se poslovni subjekt osniva – najviše 10 bodova (10 bodova za I, II, III i IV skupinu razvijenosti JLS, 5 bodova za V i VI skupinu razvijenosti JSL, 0 bodova za VII i VIII skupinu, provjera ovdje ovo je vrijedilo 2021. godine, a budući da je razrada bodovanja ostala ista, vjerujem da će ova stavka ostati ista)
Popunjenost poslovnog plana – 0, 5, 10 ili 15 bodova
Popunjenost poslovnog plana sa priloženim ponudama/predračunima uz troškovnik – najviše 15 bodova (5 bodova za poslovni plan popunjen s nužnim stavkama i dostavljenim ponudama i pismima namjere, 10 bodova za poslovni plan koji je u cijelosti popunjen, dostavljene ponude i pisma namjere, 15 bodova za poslovni plan koji je u cijelosti popunjen, poduzetnička ideja razumljivo i detaljno razrađena, dostavljene ponude i pisma namjere/predugovori za poslovnu suradnju)
Procjena prihoda i troškova – 0, 8 ili 15 bodova
Procjena prihoda i troškova- najviše 15 bodova (8 bodova za djelomično realno procijenjene prihode i troškove, 15 bodova za realno procijenjene prihode i troškove)
Dodatne prednosti i nedostaci poslovnog plana – održivost i konkurentnost – 0, 5 ili 10 bodova
Dodatne prednosti i nedostatci poslovnog plana (održivost i konkurentnost) – najviše 10 bodova (5 bodova za definirane prednosti i slabosti u odnosu na konkurenciju na tržištu, te navedeni drugi izvori financiranja, 10 bodova za definirane prednosti i slabosti, te prilike i prijetnje u odnosu na konkurenciju na tržištu, te navedeni drugi izvori financiranja)
Inovativnost projekta – 0 ili 5 bodova
Inovativnost projekta – najviše 5 bodova (Inovativnost pretpostavlja novu vrstu djelatnosti koja nije dovoljno zastupljena na nekom području ili obavljanje već postojećih djelatnosti na nov način)
Nedostajuće (deficitarne djelatnosti) – 0 ili 5 bodova
Ulaganje u nedostajuće djelatnosti – najviše 5 bodova (dobiva se za određene djelatnosti u prerađivačkoj industriji i građevinarskim djelatnostima, za ovu vrstu podataka područne službe i uredi Zavoda mogu koristiti preporuke za upisnu politiku u srednje škole)
Nakon što dobijete obavijest da je zahtjev odobren, dobit ćete i informativni letak gdje vam pišu sljedeći koraci. U slučaju dobivanja negativne ocjene, dobiva se razrada bodova i kreće se u proces izrade prigovora.
Korak 6 – Obveze nakon ostvarenja potpore
Novac se dobiva jednokratno, u roku 30 dana od dana potpisa ugovora, a po dostavi instrumenata osiguranja naplate (bjanko zadužnica).
Ugovor potpisujete tek nakon što otvorite svoj poslovni subjekt, za što dobivate 15 do 30 dana od pozitivne ocjene zahtjeva!
- 24 mjeseca održati poslovanje i zaposlenost u poslovnom subjektu kojem je dodijeljena potpora
- Namjenski utrošiti varijabilni iznos potpore tijekom prvog 12-mjesečnog ugovornog razdoblja sukladno odobrenom troškovniku
- Potrebno je ostvariti ukupni promet od obavljanja djelatnosti u razdoblju od 24 mjeseca od prijave u HZMO u iznosu od najmanje 50% dodijeljenog iznosa potpore
Ostale obaveze možete vidjeti ovdje pod sekcijom Obveze korisnika.
Upoznaj JurosIdea
Poticaji za samozapošljavanje pomogli su i meni te dali veliki vjetar u leđa. Moj obrt za savjetovanje i usluge bavi se:
- Izradom poslovnih planova (samozapošljavanje, proširenje poslovanja, za zajmove HAMAG BICRO-a)
- Izradom EU projekata (za Program ruralnog razvoja, za modernizaciju i razvoj poslovanja)
- Komercijalnim outsourcingom
- Poslovnim savjetovanjem i marketingom
Korisne objave vezane uz poslovanje i natječaje možete pratiti na Facebook stranici i putem objava na Internet stranici.
Za sva pitanja vezana uz naše usluge dostupni smo putem kontakt obrasca.